Üdvözlet a Szervezeti Ombuds Világában!

Kik is vagyunk? A szervezeti ombuds egy bizalmas, semleges személy, aki a munkavállalókkal és a vezetéssel együttműködve oldja meg a szervezeten belüli problémákat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Mi is a feladatunk?

Az ombuds meglehetősen széleskörű feladatkörének ellátása során többféle minőségben jár el. Az ombuds megkeresés (ombudshoz való fordulás) esetén forrásként és segítőként működik, azaz a megfelelő – házon belüli, vagy külső személyhez – irányítással ad segítséget a probléma megoldásának lehetőségeként. Feladatai gyakran a kommunikáció, oktatás (workshopok, prezentációk, jelentések megtétele, Etikai Kódex elkészítése-felügyelete), munkavállaló- külső személy meghallgatása (aktív hallgatás művészete). Más esetekben a munkavállalóval együtt dolgozik egy adott probléma, panasz integratív, nem polarizált megoldásának kidolgozásában (alternatív vitarendezési technikák alkalmazásával).

Végül az esetek kis, de a vállalat szemszögéből jelentős százalékában az ombuds olyan súlyos visszaélésről, illegális magatartásról, etikai vétségről szerez tudomást, amely, általában egy látencia marad a szervezeti rendszerben, azaz egy/több azonosítatlan etika sérelem, szabálysértés vagy bűncselekmény lappangana, mely ha nyilvánosságra kerül a vállalatnak komoly hírnévromlást, nagy mértékű költséget és esetlegesen büntetőeljárást jelentene.

Hogyan is működünk?

A Nemzetközi Ombudsok Szövetsége (IOA) létrehozta az Ombuds Etikai Kódexét, mely alapján minden szervezeti ombuds gyakorolja tevékenységét. Az ombuds tevékenységének központi eleme az ombuds alapelvek tiszteletben tartása.

Ezek a princípiumok:

Semlegesség, pártatlanság:

Az ombudsman, mint kijelölt független személy köteles a folyamat végéig semlegességét megőrizni és összeférhetetlenséget fenntartani.

Kötetlenség/ Informalitás:

Az ombudsman semmilyen bírósági vagy közigazgatási eljárásban nem vesz részt, mert az ombuds-i tevékenység egy informális, kötetlen eljárás.

Függetlenség:

Az ombuds iroda egy adott szervezeti egységen belül a legmagasabb szinten működő független szervezet.

Titoktartás (bizalmasság, diszkréció):

Az ombuds munkájában az anonimitás alapelv, így lehet bizalmasan megosztani vele konfliktusokat és aggodalmakat anélkül, hogy a személy azonosítása publikus lenne. A titoktartás csak emberi élet és egészség közvetlen veszélye esetén oldódik fel.

Mit nyer a szervezet/vállalat a szervezi ombuds megbízásával?

Mediáció

A mediáció egy közvetítési eljárás, ahol a felek egy semleges harmadik személy, a mediátor segítségével próbálják megoldani konfliktusaikat. Célja a megértés elősegítése, és egy kölcsönösen elfogadható megállapodás elérése. A mediátor nem hoz döntést, inkább a kommunikációt irányítja, hogy a felek közösen jussanak megoldásra.

Milyen ügyekben tudok segíteni?

Miért is kell a közösségnek/vállalatnak a szervezeti ombuds?

Mert, a hagyományos jogi-, HR- és whistleblowing csatornákat és osztályokat kiegészítve az ombuds akadálymentes első megállóhelyként működik az alkalmazottak, valamint a vezetők, menedzserek és mások (egyéb szervezettel kapcsolatban álló személyek) számára, akik útmutatást, információt és meghallgatást keresnek egy független, pártatlan, informális és megbízható tanácsadótól (Ellen M. Miller: Is it time to Call the Ombuds?). Emellett időt- és egyéb forrásbevonást-, és költséget takarít meg a vállalat számára, és folyamatosan „just in time”, egy az egyben fejleszti a hozzá fordulók konfliktuskezelési, kommunikációs képességeit (Scott Deyo&Kevin Jessar), ezáltal segít megerősíteni a szervezet alapvető értékeit és kultúráját, segít a bizalom kiépítésében és az etikus, értékközpontú munkakörnyezet kialakításában (Mary Rowe and Randy Williams: Organizational Ombudsman), erősbíti piaci szerepét és jóhírnevét.

Az ombuds, mint egy triász (Mary Rowe and Randy Williams (2014) tanulmányában használta a „triász” kifejezést.) együtt dolgozik (ajánlásokat-, javaslatokat tesz oktatást képzést szervez) a vállalat felügyeleti, személyzeti, felsővezetési csoportjaival, így az új problémát felismerve „korai figyelmeztető” csatornaként szolgál.

Az ombuds bevezetése és az etikus működés megerősítése hosszú távú előnyöket hozhat a szervezet számára. A dolgozók megbízhatnak a szervezetben, hatékonyabban oldhatók meg a konfliktusok, növekszik a munkahelyi elégedettség és csökken a kockázat az etikai visszaélések tekintetében. Ezáltal a szervezet versenyképesebbé, fenntarthatóbbá és gazdaságosabb működésűvé válhat a hosszú távon!

Szervezeti ombuds az, aki a közösségek tagjainak támogatására és segítésére szolgál. Mint szervezeti ombuds, az én célom, hogy segítsek egy szervezetnek – legyen az munkavállaló, felsővezető, tag, üzleti partner stb.- meghallgatni, feltárni a szükségleteket, közösen megoldást találni, mellyel egyben támogathatom a vezetőséget a munkahelyi/közösségi kihívások kezelésében, és hozzájárulok egy pozitív és egészséges társadalmi-/munkakultúra kialakításához.

Fontos kiemelni, hogy az ombuds rendszer hatékony működéséhez megfelelő képzésre és erőforrásokra van szükség, valamint a vezetőség támogatására és elkötelezettségére, amelynek elemi és nélkülözhetetlen első lépése a felkeresés.

Szervezeti Ombuds Bemutató
Organizational ombuds introduction in English